Tuesday, March 9, 2010

Pizzasaus / Tomatsaus

Av og til får jeg veldig lyst på pizza og siden det ikke går å få kjøpt seg en pizzasaus uten en haug av sukker må den lages. Jeg trodde jeg hadde en oppskrift liggende, men tydeligvis så tar jeg det på feelingen hver gang.

Jeg bestemte meg for å lage en tomatsaus etter KISS prinspippet og notere ned hva jeg gjorde så jeg kunne dele om jeg ble fornøyd... det ble jeg og her er oppskriften:


1 boks Mutti Polpa
75 gram tomatpure *
1 ts hvitløksalt **
2 ss blanding av tørkede urter ***
4 ss olivenolje
Pepper

* Jeg brukte Landlord som jeg har kjøpt på Rema, inneholder minst karbo av de jeg har sett.
** Black Boy sitt hvitløksalt er best.
*** Jeg brukte Pizzakrydder fra Santa Maria som er en blanding av basilikum, oregano og merian.

Bland alt sammen og kok i ca 30 minutter så alle smakene får satt seg og noe av vannet i tomatboksen får fordampet.

Avkjøl og oppbevar i en tett beholder i kjøleskapet.

Dette blir en kraftig smakfull saus som kan brukes til så mangt. Jeg lager blant annet pizza av lapper og da holder en sånn porsjon tomatsaus til 18 lapper og litt til.

No comments:

Post a Comment