Wednesday, May 26, 2010

Enkle grove tekaker



Dette er et rent oppskriftstyveri fra av Lena Beatrice sin fantastiske blogg. T.o.m bildet er tatt fra henne, men gode oppskrifter må bare deles :-)

Disse er supergode, faktisk noe helt annet en polarlapper. Jeg har kosa meg med tekaker i flere dager. I dag hadde jeg en som tilbehør til kyllingwok, med hellmans majones og hvitost på. Perfekt!!

Det avhenger også litt på størrelsen på eggene hvor mye fiberhusk jeg bruker. Har jeg medium egg bruker jeg 1.5, store så bruker jeg 2 ss, men de blir liksom alltid gode uansett om
man slurver litt med målene.

Enkle grove tekaker

3 egg
75 gram kremost naturell
50 gram rømme/creme fraiche
litt salt
1.5 - 2 ss fiberhusk
Kruskakli til røren blir tykk nok (ca 20-30 gram)
1 ts bakepulver

Bland ost og rømme sammen først så blir det enklere å røre inn eggene. Ha deretter i salt og fiberhusk til en jevn røre. Rør inn kruskakli og rør alt veldig godt til du får en luftige og litt tykkere røre. Tilsett bakepulveret helt til slutt, rett før steking.

Fordel røren i 6 rundinger på en stekaplate, ikke for nærme da de flyter litt ut
under steking.

Stek i ca 15 min på 175 grader, skru opp varmen de siste minuttene eller noen ekstra minutter for få litt mer gyldent resultat.

Favoritten er med kokt egg, majones og sprøstekt bacon :-)

Orginaloppskriften

No comments:

Post a Comment