Tuesday, March 9, 2010

English muffin

http://healthyindulgences.blogspot.com/ er en blog jeg varmt kan anbefale. Siden jeg liker å bake med kokosmel så måtte jeg teste ut hennes English muffin oppskrift.


Jeg har valgt å lage det i små muffinsformer isteden. Oppskriften hennes er veldig bra og kan varierer mye, hun har blant annet en søt variant på bloggen sin, men den har jeg ikke testet.

Jeg er ikke så kin på hvitløkspulver så det har jeg kuttet ned på, men krydder er jo litt opp til deg. Tenker man kunne puttet pizzaurter og skinkebiter i muffinsen også :)

60 gram meierismør 0.6 kh
40 gram kokosmel 1.6 kh
4 medium store egg (63-73 g) 2.0 kh
100 gram ost 0.5 kh
1/4 ts salt
1/4 ts pepper
1/4 ts hvitløkspulver
1/2 ts bakepulver 1.0 kh

Pisk sammen egg, smør, salt, pepper og hvitløk pulver. Sikt i kokos mel og bakepulver. Smør 10
vanlige muffingsformer og ha i røren. Stek i 12-15 minutt på 175 grader til faste og gyldene oppå.

Jeg spiser som regel en med en gang for å teste, men er best når de er avkjølt. Det er utrolig viktig å smøre muffinsformene ellers å setter dette seg bomm fast og du får bare ut halve muffinsen.

Litt om min karbohydrat utregning:

I følge prior står det: Det finnes nesten ikke karbohydrat i egg. I næringstabellene står det 0.3
Jeg strekker meg til å regne 0.5 karbo pr egg selv om jeg vet andre på f.eks http://www.lavkarbo.no/ regner 1 gram pr egg.

I norvegia osten som jeg foretrekker står det at det ikke er karbo i det hele tatt, men jeg regner 0.5 for sikkerhet skyld.

Da gir denne røren i underkant av 6 karbo. På 10 muffins er det altså bare 0.6 gram kh pr stk.

Kilde: http://healthyindulgences.blogspot.com/2008/05/im-lovin-it.html

No comments:

Post a Comment