Sunday, August 30, 2009

Nyttig om Seter Rømme og Creme Fraiche


Har du noen gang lurt på forskjellen på Seter Rømme og Creme Fraiche?

Det har jeg!

De er jo tilsynelatene veldig like i innhold, ok de smaker litt forskjellig og jeg av gammel vane bruker Creme Fraiche i mat og rømme som tilbehør, men hvorfor?

Nok en gang finner jeg svaret på http://www.lavkarbo.no/ et forum jeg anbefaler alle som interesserer seg for lavkarbo kost uansett filosofi.

Opprinnelig lagt inn av Ziggy på www.lavkarbo.no

Var i kontakt med Tine i fjor om akkurat dette med rømme og creme fraiche, og da fikk jeg til svar at begge er laget av kremfløte og melkesyrebakterier, og at det således i utgangspunktet er snakk om det samme produktet.
Det som imidlertid utgjør forskjellen i følge svaret fra Tine, er at Seter Rømme og Crème Fraiche homogeniseres ved forskjellig trykk for å gi de rette bruksegenskaper.
Seter Rømme, som skal for eksempel skille ut fett under koking av rømmegrøt, er derfor homogenisert ved et lavere trykk enn Crème Fraiche. Den noe kraftigere homogeniseringen av Crème Fraiche skal sørge for at den ikke skiller ut fett ved bruk i sauser og supper.

No comments:

Post a Comment